fredag 8 april 2011

Biltårta

Klicka på bilden för att förstora.

Idag har jag gjort en biltårta. Inte vilken bil som helst utan en Nissan 200sx för att vara exakt. Vill du jämföra med orginalet så googla. För att inte röja ägarens identitet så har jag blurrat reg-nr i Photoshop. Jag skrev reg-numret med ätbart tusch.
Tårtan är fylld i flera lager om vartannat med dumlefluff*och skumbanansfluff. Spackad med smörkräm och täckt med sockerpasta.

En mycket rolig tårta att göra, och även om den sjönk lite i designen och kanske blev lite bred så är jag mycket nöjd med resultaet för att det vara första gången jag gör en biltårta. Nu vet jag att jag nästa gång vågar skära bort mycket mera från grunden och att jag kan förbereda vissa dekorationer i förväg. Det visste jag visserligen innan men jag hade inte fullt klart för mig exakt hur jag skulle göra denna tårta så det har tagit många timmar idag :) 


*Fluff är för den som inte vet, snabbt förklarat, grädde som man smälter godis i och sedan vispar upp efter att det fått stå i kylen i minst 6 timmar helst över natten.

5 kommentarer:

  1. Den är ju jättefin! Kul med sådana figurtårtor. Måste pröva någon gång!

    SvaraRadera
  2. Tack, ja den var jätterolig att göra, rekommenderar dig verkligen att prova :)

    SvaraRadera
  3. Fan vad fräck... skit snygg helt enkelt.. den som fick den här tårtan måste blivit tokglad :)

    SvaraRadera
  4. Tack Carola...ja han blev glad, ville först inte att den skulle ätas utan sparas *S*

    SvaraRadera
  5. jättefin tårta,ska gå på och göra en då min son fyller 3år.

    SvaraRadera